10. září 2006

S Point.X na Malevilu

Větší část víkendu jsme strávili na oslavě 15. výročí založení společnosti Point.X. Tohle musím vysvětlit. Na společenské akce počítačových firem zpravidla nechodím. Jednak proto, že tu trochu volného času, která mi ještě zbývá, si úzkostlivě šetřím pro rodinu a pro sebe; jednak proto, že jsem introvert, takže nezávazná společenská konverzace s lidmi, které příliš neznám, pro mě znamená pěknou dřinu. Konečně a především z toho důvodu, že přátelsky popíjet s lidmi, o nichž třeba už zítra budete muset psát, jednoduše není dobrý nápad (a nezáleží na tom, zda o nich napíšete pozitivně nebo negativně, oboje může být v důsledcích nepříjemné; je zdravé a profesionální udržovat si přiměřený odstup).
Jenže pak jsou výjimky, kvůli nimž jdou všechna pravidla k šípku. Pana Milana Rázgu, zakladatele a většinového vlastníka firmy Point.X, znám téměř po celých těch patnáct let. Dovážel do Česka kapesní počítače Psion, což dost dlouho byl spíš koníček než byznys; pak uspěl u větších zákazníků a firma se utěšeně rozeběhla, což platí dodnes, přestože britský Psion prošel za tu dobu velkými proměnami a je něčím docela jiným než tehdy. Milanu Rázgovi je teď sedmašedesát let, na které ani trochu nevypadá. Tomu, co dělá, říká z legrace lifestyle business - a možná ne tak docela z legrace. Je to pro něj radost, ne stres. A ne kvůli tomu, že by snad měl v garáži tři mercedesy nebo tak něco, ale proto, že umí žít. To se špatně vysvětluje, to se musí vnímat.
Psion? Co že to je? Kapesním počítačům se v devadesátých letech ještě neříkalo PDA, ale palmtop. Psion byl na trhu dřív než Palm a reprezentoval odlišný přístup: stroj s klávesnicí, kapesní zmenšeninu notebooku. Měl jsem postupně dva modely, Series 3a a Series 5mx, oba jsem je skutečně místo notebooku používal. Dokonalé není na světě nic, ale některé (nečetné) věci se k tomu velmi slušně přibližují a počítače Psion takové byly. Navrhovali a vyráběli je nadšenci pro nadšence. Pak to na chvíli vypadalo, že rozmach trhu s kapesními počítači vygumuje Psion ze světa. Jeho výrobky byly z hlediska masového uživatele až příliš dokonalé, drahé a (proto) posléze ustrnulé ve vývoji. Nakonec se historie firmy Psion Plc propletla s kanadskou Teklogix a stalo se to, co se povede jen vzácně: přechod k jinému sortimentu, na jiný trh, ale se zachováním původních hodnot, kvality a tak vůbec. Psion Teklogix dnes dělá příruční počítače určené do terénu: pro policisty, celníky, velké sklady, výrobní závody…
Point.X k nám tyhle věci dováží, vyvíjí k nim softwarová řešení, zajišťuje instalaci a servis a prostě všechno, co k tomu patří. A vede se mu dobře, což mi dělá radost – jednak to panu Rázgovi a všem jeho lidem přeju, jednak je to malý, ale přece jen důkaz, že byznys lze dělat důsledně slušně, s noblesou a nadhledem.
Tedy na oslavu téhle firmy jsme jeli a bylo to velice příjemné. Když jsem se dověděl, že se to koná na jakémsi ranči Malevil, nenadchlo mě to, protože jsem si představil obvykle nablblé české hraní si na americký Západ s falešným saloonem, falešnými revolvery, falešnými cedulemi Wanted! a hnojem nevykydaným ještě z dob, kdy tam bylo JZD. Většího omylu se dopustit nelze. Malevil je neobyčejně příjemné a neobyčejně fungující místo. Nachází se v Lužických horách u vesnice Heřmanice a je to nejen luxusní hotel maskovaný jako vesnická chalupa (se třemi restauracemi!), ale patří k tomu regulérní golfové hřiště, parádní lanové centrum, stáje, kde si můžete půjčit koně; a ještě bazén a squash a asi tak sto dalších aktivit. Taky pštrosi, lamy a další exotická zvěř ustájená v safari stylu anebo volně pobíhající kolem. Na kovboje si tam nikdo nehraje. Majitelé projeli autem Afriku, mají všude spoustu tamních fotek a jsou to... no prostě, nejsou to zlatokopové, ale nadšenci. (Právě odjížděli vylézt si na Triglav.) S Point.X to šlo moc dobře dohromady. Pokud byste tam chtěli jet, doporučujeme rezervaci hodně dopředu. My tam někdy zas pojedeme docela určitě.
Takže jsme si nechali navléknout úvazky a lezli jsme, nechali jsme se poučit, jak si rozumět s koněm a projeli jsme se, nechali jsme se hýčkat. Zahráli jsme si kuželky, poblahopřáli jsme panu Rázgovi, poznali jsme příjemné lidi. Skvělý víkend a díky. Přiznávám to všechno veřejně; klidně si mě ohlídejte, až budu o Point.X a Psion Teklogix psát. Já sebe ohlídám taky.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Ano, Psiony, od té doby jsem nenarazil na tak vychytané věcičky. Měl jsem i 2, taková neforemná krabička a displej tuším 4 x 20 px, jenže už s tím se dalo dělat leccos. 3a by bylo dokonalé, výdrž dva měsíce na dvě tužkové baterie... jen kdyby mělo klávesnici jako řada 5.
A pak mě to nějak přestalo bavit a koupil jsem si papírový zápisník.
:)